Vanliga frågor

Hitta svaren på våra vanligaste frågor.

Hur man skickar pengar

Hur skickar jag pengar på plats hos ett MoneyGram-ombud?
  1. Hitta ett ombud
  2. Hitta ett MoneyGram-ombud nära dig
  3. Att tänka på inför ett besök hos ett ombud
    Ta med följande uppgifter: 1
  4. Alla försändelser:
    • Giltigt ID
    • Mottagarens fullständiga namn och adress enligt giltig ID-handling2
    • Summan du vill skicka, plus avgifter
    Om du avser skicka till ett bankkonto behöver du även mottagarens banknamn och kontonummer 1
    Om du avser skicka till en mobil plånbok behöver du även mottagarens mobilnummer inklusive internationellt riktnummer
  5. Genomför transaktionen
  6. Lämna över ID-handling, mottagaruppgifter och summan du önskar skicka (inklusive transaktionsavgifter) till ombudet
  7. Meddela mottagaren
  8. Spara kvittot och delge mottagaren den 8-siffriga referenskoden för upphämtning. Pengar som skickas till ett bankkonto eller en mobil plånbok förs över till kontot direkt.

1Villkoren kan variera från land till land och ombud till ombud. Kontakta ditt lokala MoneyGram-ombud för mer information om deras rutiner och processer.
2Observera: mottagarnamnet du anger måste stämma överens med namnet på den ID-handling som han eller hon använder vid upphämtningen. John D. Smith är till exempel INTE samma sak som John David Smith.

Hur hittar jag ett MoneyGram-ombud?

MoneyGram finns tillgängligt hos ombud världen över. För att hitta ett ombud nära dig, använd vår söktjänst Hitta ombud/butik.

Hur mycket kostar det att skicka pengar med MoneyGram?

MoneyGrams avgifter är baserade på avsändarland, destinationsland och summan som skickas. Använd vår kostnadskalkylator för att uppskatta kostnaden för din transaktion.

Hur mycker pengar kan jag skicka?

Maxgränsen för pengar skickade från ett ombud är ungefär 10 000 USD1. Använd MoneyGrams kostnadskalkylator för att uppskatta kostnaden för din transaktion.
1Villkoren kan variera från land till land. Det kan även förekomma olika maxgränser. 

Hur kan jag betala för mina transaktioner?

De flesta MoneyGram-ombud accepterar endast kontanter när du skickar pengar på plats hos ett ombud. Kontakta ditt lokala ombud i förväg för mer information om vilka betalningsmetoder de accepterar.

Hur länge dröjer det innan pengarna har kommit in på mottagarens konto?

Pengarna kan vanligtvis plockas ut i kontanter inom ett par minuter från det att transaktionen har genomförts, oavsett vilken betalningsmetod som har använts.*
*Beroende av ombudets öppettider och efterlevnadskrav.

Vad finns det för valutaalternativ?

MoneyGram erbjuder ett antal olika valutaalternativ i utvalda länder. Du kan se tillgängliga valutaalternativ för ett land i vår kostnadskalkylator.
Kontakta ditt MoneyGram-ombud för mer information om vilka valutor som finns tillgängliga för din transaktion.

Kan personen jag skickar pengar till välja vilken valuta de vill ta emot pengarna i?

Nej. Om landet du skickar pengar till tillåter olika valutor är det du som avsändare som väljer vilken valuta pengarna ska tas emot i.

Hur vet jag vilka valutor som finns tillgängliga i landet jag skickar pengar till?

Använd vår kostnadskalkylator för att kontrollera om landet du vill skicka pengar till tillåter fler än en valuta.

Vad kan jag göra om personen jag har skickat pengar till har problem att ta emot transaktionen?
  1. Kontrollera att de har korrekt referenskod/bekräftelsekod.^
  2. Bekräfta att mottagaren har giltig ID-handling och att namnet på handlingen stämmer överens med namnet du angav när du skickade pengarna.+

+Observera att namnet du anger måste stämma överens med namnet på ID-handlingen.
^Villkoren kan variera från land till land. Kontakta ditt lokala MoneyGram-ombud för mer information om deras rutiner och processer. Om du har fler frågor, kontakta oss via kontaktformuläret på den här sidan eller ring oss på 020-120 32 00.
Tillbaka till början

Hur man tar emot pengar

Vad behöver jag för att kunna ta emot en transaktion?

För att ta emot en transaktion behöver du följande uppgifter:

  1. ID-handling utfärdad av statlig myndighet+ som visar ditt officiella namn+
  2. Referenskod - be personen som skickade penningtransaktionen att ge dig referenskoden^

+Observera att namnet som personen som skickade pengarna till dig angav måste stämma överens med namnet på din ID-handling. 
^Villkoren kan variera från land till land. Kontakta ditt lokala MoneyGram-ombud för mer information om deras rutiner och processer.

Hur hittar jag mitt lokala MoneyGram-ombud?

Då MoneyGram finns hos flera ombud världen över är vi aldrig långt borta. För att hitta ett ombud nära dig, använd vår sökfunktion

Hur tar jag emot en transaktion?
  1. Be om referenskoden för transaktionen du ska ta emot. Personen som skickade pengarna till dig är den som har referenskoden.
  2. Besök ett MoneyGram-ombud. Kom ihåg att ta med referenskoden och giltig ID-handling*.
  3. Du kommer att bli ombedd att visa giltig ID-handling, vanligtvis ett av följande dokument:
  • Pass
  • Körkort
  • ID-kort
  • ID-handling utfärdad av statlig myndighet

Kontakta ditt lokala MoneyGram-ombud för mer information om giltiga ID-handlingar samt deras rutiner och processer.
Villkoren kan variera från land till land. Kontakta ditt lokala MoneyGram-ombud i förväg för mer information om deras rutiner och processer.
*Observera att namnet som personen som skickade pengarna till dig angivit på överföringsblanketten måste stämma överens med namnet på din medhavda ID-handling. 

Hur lång tid dröjer det innan pengarna är redo för upphämtning?

Pengarna kan vanligtvis hämtas ut i kontanter inom ett par minuter från det att transaktionen har genomförts, oavsett vilken betalningsmetod som har använts.*
*Beroende av ombudets öppettider och efterlevnadskrav.

Bekämpning av nätfiske

Vad är nätfiske?

Nätfiske är en typ av onlinebedrägeri som har utvecklats för att stjäla din personliga information, till exempel:

  • Användarnamn
  • Lösenord
  • Kreditkortuppgifter
  • Hemliga frågor och svar

Nätfiske genomförs vanligtvis via e-post genom att obehöriga personer skickar ett meddelande där de utger sig för att vara MoneyGram. Länkar i e-postmeddelandet dirigerar dig till en fusksida som ser ut att vara MoneyGrams officiella webbsida. Undvik att klicka på länkar i e-postmeddelanden. Om du vill besöka vår webbsida rekommenderar vi att du istället skriver in vår adress direkt i din webbläsare.

Hur kan jag identifiera nätfiske?

Nedan följer en lista över saker att vara uppmärksam på om man misstänker nätfiske:

  1. Länkar till en webbsida som ber dig att bekräfta dina kontouppgifter
  2. Länkar till en webbsida som ber dig ange kontonummer eller kreditkortnummer, användarnamn eller lösenord
  3. Hot om att ditt konto kommer att stängas ner om du inte bekräftar dina kontouppgifter

Bästa praxis är att alltid undvika att klicka på länkar i e-postmeddelanden. Om du vill besöka sidan rekommenderar vi att du skriver in webbadressen direkt i din webbläsare istället.

Hur kan jag förebygga nätfiske?

Det bästa sättet att förebygga nätfiske är att noggrant granska alla e-postmeddelanden man får samt vara medveten om vanliga bedrägerimetoder.
Bästa praxis är att alltid undvika att klicka på länkar i e-postmeddelanden. Om du vill besöka sidan rekommenderar vi att du skriver in webbadressen direkt i din webbläsare istället.

Vad ska jag göra om jag misstänker att jag har råkat ut för nätfiske?

Om du misstänker att du har råkat ut för nätfiske, tvivla inte - rapportera det idag!
Tillbaka till början

Om bedrägeri

Jag fick ett e-postmeddelande från MoneyGram som bad om mina kontouppgifter. Ska jag delge dessa?

Nej. MoneyGram skickar ALDRIG ut meddelanden som ber dig om din personliga eller finansiella information.
Om du får ett misstänkt e-postmeddelande från några som utger sig för att vara MoneyGram, vänligen rapportera detta till oss så att vi kan undersöka saken. Om din finansiella information har äventyrats rekommenderar vi även att du omedelbart konsulterar din bank.

Vem kan hämta ut pengarna jag skickar?

Personen som hämtar ut pengarna måste kunna visa upp giltig ID-handling samt ha kännedom om transaktionen.
För att skydda dig själv, se till att hålla transaktionsuppgifterna hemliga och skicka bara pengar till personer du känner.

Vad kan jag göra om jag och personen jag skickade pengarna till har blivit bedragna?

Använd vår kontaktblankett för att rapportera bedrägeriverksamhet genom att välja "Rapportera bedrägeri" i menyn meddelandetyp*. Ge en kortfattad beskrivning av händelsen i kommentarsfältet.
* Om du misstänker bedrägeri i anknytning till en transaktion som ännu inte har mottagits, kontakta vår kundtjänst på 020-120 32 00 för att omedelbart avbryta överföringen.

Var hittar jag mer information om hur man skyddar sig mot konsumentbedrägeri?

För mer information, besök vår sida Consumer Fraud Prevention.